14. Marknadsföringstrender inför 2009

Trendwatching.com bjuder på ett halvdussin trender. Vad sägs om ett par vantar till din iPhone?

Nichetributes – hyllningar till tidsandan

Att göra produkter och tjänster relevanta genom att ge dem egenskaper som tar hänsyn till en viss livsstil eller situation. Exempel: Dots - vantar med små metallknoppar i nickel och mässing på fingertopparna för den som vill använda sin iPhone utan att behöva frysa om händerna.

Luxyoury – Du definierar vad ”lyx” ska vara

Lyx är inte längre störst, bäst och dyrast. Lyx är det du vill att det ska vara. Konsten är att hitta rätt statusbete för rätt målgrupp. Exempel: Rough Luxe Hotel – Half rough, half luxury. A little bit of luxury in a rough part of London. A little bit of rough in a luxurious London.

Feedback 3.0 – Total transparens

Betygsättning, recensioner och dialog mellan företag och dess kunder inför öppen ridå. Exempel: Bazaarvoice.com

Econcierge – Ekologi + Ekonomi

Företag som hjälper hushåll bli mer miljövänliga. Exempel: London-baserade Green Homes Concierge’s inspektörer gör hembesök för GBP 199 utrustade med värmekameror och annan utrustning. Kunden får hjälp att minska koldioxidutsläpp och tips på hur man kan spara pengar och samtidigt skona miljön.

Mapmania – Kartor är det nya gränssnittet

Exempel: Google Maps gör det lätt att lägga till information om en viss plats, få vägbeskrivningar, se foton som andra tagit från ett visst område etc. Det är dessutom relativt enkelt att skapa en egen Google Map och publicera på din egen webbplats. 

Happy ending – kan du göra folk glada i tuffa tider?

I en lågkonjunktur är det många som funderar på vad som egentligen gör dem lyckliga. Konsumtionsmönstren skiftar. Många kommer fram till att konsumtion kanske inte är det viktigaste i livet. Kan du erbjuda något som gör din kund glad utan att det kostar honom/henne alltför mycket?

Läs mer

Visa fler