2. Så blir 2010

Ett nytt decennium närmar sig med stormsteg; 10-talet. Vi tar teorierna om världens undergång 2012 med en nypa salt och förutspår att det blir ett mycket bra decennium. Som börjar så här...

Trender för 2010 (enligt trendwatching.com)

1. Business as Unusual

Hållbar utveckling, transparens, förstå kulturen, våga sticka ut…

2. Urbany

Kulturen är urban. Extrem urbanisering på 10-talet leder till mer sofistikerade och krävande konsumenter…

3. Real-time reviews

Vad du än säljer eller lanserar 2010, kommer det att recenseras live och dygnet runt…

4. (F)luxury

Nära kopplat till status (som blir alltmer fragmenterad) kommer lyx att bli vad konsumenten vill att det ska vara under de närmaste 12 månaderna. Lugn och ro? Vänner? Extrem individanpassning?…

5. Mass mingling

Online-tjänsterna skapar otaliga fysiska sammankomster och slår sönder myten om den skrivbordsbundna, virtuella och isolerade framtiden…

6. Eco-easy

För att verkligen nå några meningsfulla hållbarhetsmål under 2010 kommer företag och regeringar att göra det lätt för konsumenten att välja gröna alternativ genom att begränsa tillgången till alternativ…

7. Tracking and alerting

Uppföljning och alarm (i brist på bättre översättning) är det nya ”sök”. Under 2010 kommer vi att se många nya INFOLUST-tjänster smo hjälper användaren att utöka sitt kontrollnät. 

8. Embedded generosity

Nästa år kommer generositetstrenden på bred front. Nya donations- och insamlingstjänster…

9. Profile myning

Flera hundra miljoner människor har nu någon slags online-profil. Under 2010 kommer nya tjänster att lanseras för att hjälpa oss att hantera denna. T ex i form av tjänster för hantering av användarens online-profil och digitala eftermäle vid händelse av dödsfall…

10. Maturialism

2010 blir mer vågat och rått än 2009. Bör ditt varumärke haka på?

Läs hela artikeln på trendwatching.com

 

Visa fler